
DUA
2012: SAINS TEKNOLOGI DAN KEJURUTERAAN DALAM ISLAM
TAJUK
E-FOLIO
PROSES
KEJADIAN MANUSIA: PERBANDINGAN ANTARA AL-QURAN DAN SAINS MODEN
NAMA
PENSYARAH:
PUAN
NORAINI BT NAWAWI
NAMA
AHLI KUMPULAN:
1.
SITI MAISARAH BT
AZLANI (02DTM17F1023)
2.
NOOR FATIRAH BT
DASRIL (02DTM17F1106)
3.
NUR AIN FATIHAH
BT ZAINUDIN (02DTM17F1014)
4.
NUR FATIHAH
HAZIRAH BT MOHD HARIS (02DTM17F1017)
5.
PUTERI AFIFAH BT
ZAHARUDDIN (02DTM17F1083)
6.
NABILA BT MOHD
NOR (02DTM17F1101)
KELAS : DTM2A
SESI: DISEMBER 2017
KELAS : DTM2A
ISI KANDUNGAN
- PENGENALAN
- PROSES KEJADIAN MANUSIA MENURUT AL-QURAN
- PERINGKAT-PERINGKAT KEJADIAN MANUSIA MENURUT AL-QURAN
- PROSES KEJADIAN MANUSIA MENURUT SAINS MODEN
- PERINGKAT KEJADIAN MANUSIA MENURUT SAINS MODEN
- KESIMPULAN
- RUJUKAN
- LAMPIRAN
PENGENALAN
Manusia
mempunyai takrifan yang berbeza-beza menurut biologi, rohani dan istilah
kebudayaan atau secara campuran. Secara biologi, manusia dikelaskan sebagai
Homo sepiens iaitu sebuah spesies daripada golongan mamalia yang dilengkapi
otak berkemampuan tinggi. Dalam hal kerohanian, manusia dijelaskan melalui
konsep jiwa yang bervariasi di mana dalam agama dikaitkan hubungannya dengan
kekuatan ketuhanan atau makhluk hidup. Dalam hal kebudayaan, manusia dijelaskan
berdasarkan penggunaan bahasanya, organisasi mereka dalam masyarakat majmuk
serta perkembangan teknologinya dan juga berdasarkan kemampuannya membentuk
kelompok untuk sokongan antara satu sama lain serta pertolongan.
Manusia dari
segi Islam membawa maksud insan iaitu makhluk yang tidak sempurna. Tetapi, hal
ini tidak membawa maksud kepada fizikal seseorang tetapi dari segi kerohanian
dan tabiat ataupun budaya serta
personaliti manusia. Selain itu, manusia merupakan sejenis makhluk Allah yang
teristimewa dari makhluk lain kerana terdapat sifat-sifat khusus yang telah
diberikan kepadanya untuk membolehkannya menanggung amanah Allah yang tidak
mampu tertanggung oleh makhluk lain.
Terdapat
perbezaan persepsi tentang proses kejadian manusia antara Al-Quran dan sains
moden. Sebagai umat islam, kita telah mengenali bahawa manusia pertama yang
dicipta olah Allah SWT ialah nabi Adam A.S sebagai mana yang tertera dalam
Al-Quran, Allah SWT menciptakan manusia (nabi Adam A.S) melalui tanah.
Kemudian, Hawa pula dicipta melalui tulang rusuk nabi Adam dan daripada mereka
diciptakan pula keturunan manusia. Menurut Al-Quran, keturunan manusia terlahir
melalui beberapa tahap iaitu melalui percantuman benih lelaki dan perempuan
(NUFTAH) kemudian segumpal darah (ALAQAH) yang membentul seketul daging
(MUDGHAH) dan menjadi beberapa tulang (IZHAM). Kemudian, tulang yang dibaluti
daging tersebut ditiupkan roh olah Allah SWT sepertimana tertera dalam dalil
tersebut;
“Dan Allah
menciptakan kamu dari tanah, kemudian dari (setitis) air benih, kemudian ia
menjadikan kamu berpasang (lelaki dan perempuan), dan tiada mengandung
seseorang perempuan sahaja (juga seekor betina), dan tidak pula satu-satunya
melahirkan (anak yang dikandungnya) melainkan dengan keadaan diketahui Allah. Dan
tidak diberikan seseorang berumur panjang, juga tidak dijadikan seseorang
pendek umurnya, melainkan ada kadarnya di dalan Kitab Ilahi. Sesungguhnya yang
demikian itu mudah sajaha kepada Allah.” (Surah Fathir : 11)
Selain itu, melalui perspektif sains moden pula, kejadian manusia merangkumi tiga(3) tahap utama. Tahap-tahap tersebut merupakan tahap pre-embrionik, tahap embrionik dan tahap fetus. Setelah melalui tahap-tahap tersebut maka terbentuklah seorang manusia yang bakal lahir ke dunia. Terdapat juga beberapa teori sains tentang proses kejadian manusia yang diperkenalkan oleh beberapa orang ahli Sarjana Barat. Antaranya termasuklah teori abiogenesis yang dibawa oleh Aritotle dan juga teori dari Charles Darwin yang dikenali sebagai Teori Darwin. Teori ini menyatakan bahawa manusia berasal dari orang utan. Hal ini kerana menurut Charles Darwin, terdapat beberapa persamaan yang didapati antara seorang manusia dengan seekor orang utan.
PERINGKAT-PERINGKAT KEJADIAN MANUSIA MENURUT AL-QURAN
PERINGKAT PERTAMA (NUFTAH)
PERIGKAT KEDUA (ALAQAH)
Selain itu, melalui perspektif sains moden pula, kejadian manusia merangkumi tiga(3) tahap utama. Tahap-tahap tersebut merupakan tahap pre-embrionik, tahap embrionik dan tahap fetus. Setelah melalui tahap-tahap tersebut maka terbentuklah seorang manusia yang bakal lahir ke dunia. Terdapat juga beberapa teori sains tentang proses kejadian manusia yang diperkenalkan oleh beberapa orang ahli Sarjana Barat. Antaranya termasuklah teori abiogenesis yang dibawa oleh Aritotle dan juga teori dari Charles Darwin yang dikenali sebagai Teori Darwin. Teori ini menyatakan bahawa manusia berasal dari orang utan. Hal ini kerana menurut Charles Darwin, terdapat beberapa persamaan yang didapati antara seorang manusia dengan seekor orang utan.
PROSES KEJADIAN MANUSIA MENURUT AL-QURAN
Kejadian
manusia menurut sains tidak jauh berbeza dengan perspektif islam. Di dalam Al-Quran
jelas menerangkan dengan terperinci tentang kewujudan manusia itu sendiri. Al-Quran
menyatakan dengan tegas bahawa manusia diciptakan daripada tanah dengan
berbagai istilah seperti debu (Surah
Ali-Imran:59), tanah kering dan lumpur
hitam (Surah Al-Hijr:28), tanah liat
(Surah Ash-shafat:11), sari pati tanah
(Surah Al-Sad:71) dan sebagainya. Semasa penciptaan Adam A.S, Allah telah
berfirman bahawa “Jadilah, maka jadilah ia” (Ali-Imran:59). Oleh itu, proses
kejadiaan manusia menurut Al-Quran adalah lebih sahih dan relevan kerana
mempunyai bukti yang kukuh.
Berpandukan
pada Surah Al-A’la ayat 1 hingga 3, penciptaan atau kejadian manusia terbahagi
kepada tiga (3). Hal ini telah menjadi titik tolak kepada proses kejadian
manusia dan menunjukkan tanda-tanda kemuliaan manusia. Pertama, Allah telah
menciptakan manusia pertama daripada tanah (Adam). Kedua, penciptaan manusia
daripada bahan baku manusia pertama (Hawa). Akhir sekali, penciptaan manusia
daripada bahan baku manusia pertama (Adam) dan baku kedua (Hawa). Oleh itu,
kita sebagai anak cucu Adam haruslah berasa bangga kerana kita diciptakan
daripada sebaik-baik kejadian dan lebih mulia daripada makhluk yang lain.
Dalam
Surah Al-Qiyamah ayat 37-39, penciptaan manusia terbahagi kepada empat (4) tahap.
Allah telah menyatakan bahawa manusia terjadi daripada percampran nuftah. Nuftah
merupakan air mani dan air mani ini terdiri daripada air mani lelaki dan
perempuan. Allah telah berfirman dalam surah Al-Mukminun ayat 14 yang bermaksud;
“Kemudian kami mengubah
nuftah menjadi alaqah (seketul darah), lalu kami menciptakan seketul darah beku
itu menjadi seketul daging (menjadi anggota badan) dan seketul daging itu kami
jadikan tulang-tulang itu dan kami bungkus dengan daging (terbentuk segala
sistem saraf).” (Al-Mukminun : 14)
PERINGKAT-PERINGKAT KEJADIAN MANUSIA MENURUT AL-QURAN
PERINGKAT PERTAMA (NUFTAH)
Nuftah
adalah peringkat pertama bermula selepas persenyawaan atau minggu pertama.
Ianya bermula setelah berlakunya percampuran air mani. Allah telah berfirman
dalam Al-Quran melalui surah Al- Insan ayat 2 mafhumnya,
“Sesungguhnya kami
telah menciptakan manusia daripada setitis air mani yang bercampur yang kami
(hendak menguji dengan perintah dan
larangan). Kami jadikan dia melihat dan mendengar”. (Surah
Al-Insan : 2)
Menurut
Ibn Jurair al-Tabari, asal perkataan nutfah ialah nutf ertinya air yang sedikit
yang terdapat di dalam sesuatu bekas samada telaga, tabung dan sebagainya.
Sementara perkataan amsyaj berasal daripada perkataan masyj yang bererti
percampuran. Berasaskan kepada makna perkataan tersebut maksud ayat di atas
ialah sesungguhnya Kami (Allah) menciptakan manusia daripada air mani lelaki
dan air mani perempuan.
PERIGKAT KEDUA (ALAQAH)
Daripada
nutfah inilah Allah menciptakan anggota-anggota yang berlainan , tingkahlaku
yang berbeza serta menjadikan lelaki dan perempuan. Daripada nutfah lelaki akan
terbentunya saraf, tulang dan fakulti manakala
dari nutfah perempuan akan terbentuknya darah dan daging.
Peringkat pembentukan alaqah ialah pada
hujung minggu pertama atau hari ketujuh . Pada hari yang ketujuh telur yang
sudah disenyawakan itu akan tertanam di dinding rahim (qarar makin). Selapas
itu, Kami mengubah nuftah menjadi alaqah;
Firman
Allah yang bermaksud;
“Kemudian
Kami mengubah nutfah menjadi alaqah.”
(Surah Al-Mukminun : 14)
Kebanyakan ahli tafsir menafsirkan alaqah
dengan makna segumpal darah. Ini mungkin dibuat berasaskan pandangan mata
kasar. Alaqah sebenarnya suatu benda yang amat seni yang diliputi oleh darah.
Selain itu alaqah mempunyai beberapa maksud :
- sesuatu
yang bergantung atau melekat
- pacat atau
lintah
- suatu buku atau ketulan darah
PERINGKAT KETIGA (MUDGHAH)
Pembentukan
mudghah dikatakan berlaku pada minggu keempat. Perkataan mudghah disebut
sebanyak dua kali di dalam Al-Quran iaitu Surah Al-Hajj ayat 5 dan Surah Al-Mukminun
ayat 14.
Firman
Allah yang bermaksud;
“Lalu
Kami ciptakan darah beku itu menjadi seketul daging” (Al-Mukminun : 14)
Diperingkat
ini sudah berlaku pembentukan otak, saraf tunjang, telinga dan anggota-anggota
yang lain. Selain itu sistem pernafasan bayi sudah terbentuk.Vilus yang
tertanam di dalam otot-otot ibu kini mempunyai saluran darahnya sendiri.
Jantung bayi pula mula berdengup. Untuk perkembangan seterusnya, darah mula
mengalir dengan lebih banyak lagi kesitu bagi membekalkan oksigen dan pemakanan
yang secukupnya. Menjelang tujuh minggu sistem pernafasan bayi mula berfungsi
sendiri.
PERINGKAT KEEMPAT (IZAM DAN LAHM)
Pada
peringkat ini iaitu minggu kelima, keenam dan ketujuh ialah peringkat pembentukan
tulang yang mendahului pembentukan otot-otot. Apabila tulang belulang telah
dibentuk, otot-otot akan membungkus rangka tersebut.
Firman
Allah yang bermaksud;
“Lalu
Kami mengubahkan pula mudghah itu menjadi izam dan kemudiannya Kami membalutkan
Izam dengan daging” (Al-Mukminun : 14)
Kemudian pada minggu ketujuh
terbentuk pula satu sistem yang kompleks. Pada tahap ini perut dan usus ,
seluruh saraf, otak dan tulang belakang mula terbentuk. Serentak dengan itu
sistem pernafasan dan saluran pernafasan dari mulut ke hidung dan juga ke
pau-paru mula kelihatan. Begitu juga dengan organ pembiakan, kalenjar, hati,
buah pinggang, pundi air kencing dan lain-lain terbentuk dengan lebih sempurna
lagi. Kaki dan tangan juga mula tumbuh. Begitu juga mata, telinga dan mulut
semakin sempurna. Pada minggu kelapan semuanya telah sempurna dan lengkap.
PERINGKAT KELIMA (NASY'AH KHALQAN AKHAR)
Pada
peringkat ini iaitu menjelang minggu kelapan , beberapa perubahan lagi berlaku.
Perubahan pada tahap ini bukan lagi embrio tetapi sudah masuk ke peringkat
janin.Pada bulan ketiga, semua tulang janin telah terbentuk dengan sempurnanya
Kuku-kukunya pun mula tumbuh. Pada bulan keempat, pembentukan uri menjadi cukup
lengkap menyebabkan baki pranatel bayi dalam kandungan hanya untuk
menyempurnakan semua anggota yang sudah wujud. Walaupun perubahan tetap berlaku
tetapi perubahannya hanya pada ukuran
bayi sahaja.
PERINGKAT KEENAM (NAFKHUR-RUH)
Iaitu
peringkat peniupan roh. Para ulamak Islam menyatakan bilakah roh ditiupkan ke
dalam jasad yang sedang berkembang? Mereka hanya sepakat mengatakan peniupan
roh ini berlaku selepas empat puluh hari dan selepas terbentuknya organ-organ
tubuh termasuklah organ seks. Nilai kehidupan mereka telah pun bermula sejak di
alam rahim lagi. Ketika di alam rahim perkembangan mereka bukanlah proses
perkembangan fizikal semata-mata tetapi telahpun mempunyai hubungan dengan
Allah s.w.t melalui ikatan kesaksian sebagaimana yang disebutkan oleh Allah di
dalam Al-Quran surah Al-A'raf : 172. Dengan ini entiti roh dan jasad saling
bantu membantu untuk meningkatkan martabat dan kejadian insan disisi Allah
s.w.t.
PROSES KEJADIAN MANUSIA MENURUT SAINS MODEN
Berbicara tentang asal-usul kejadian
manusia mengharuskan kita untuk berbicara tentang asal-usul kehidupan dan
hidup. Teori pertama yang dapat dikenali dari Aristotle (384-322M) yang disebut
sebagai teori Abiogenesis atau Generasio Spontanea. Menurut teori ini, semua
yang hidup muncul secara terus menerus dari yang mati atau materi. Namun teori
ini di ragui oleh Lazardo Spanlazani, Frencesco Redi (dari Itali) dan Louise
Pasteur (dari Perancis), berhasil membuktikan bahawa makhluk hidup tidak dari
materi yang mati. Semenjak itu, pada tahun 1860, telah muncul teori baru yang
menyatakan bahawa semua makhluk yang hidup berasal dari yang hidup sebelumnya (omne vivum ex vivo).
Setelah itu, munculnya teori evolusi
dari Charles Darwin(1809-1882). Pada hakikatnya merupakan kelanjutan sahaja
dari teori “omne vivum ex vivo”. Menurut Charles Robert Darwin
pada tahun 1800-1882 bahawa haiwan, tumbuhan, dan juga manusia merupakan hasil
perubahan evolusi dari makhluk hidup yang sangat sederhana pada awal kehidupan
di bumi, yang secara perlahan-lahan melalui proses penurunan dengan modifikasi
yang akhirnya berkembang menjadi spesies organisme di muka bumi ini, termasuk
di dalamnya adalah kejadian manusia.
Khusus tentang kejadian manusia, menurut
teori evolusi Darwin, manusia adalah haiwan atau binatang yang lebih maju
dibandingkan haiwan atau spesies lain. Pada tahun 1842 Darwin telah menyusun
kerangka teorinya dalam sebuah buku yang setebal 250 halaman yang telah
diselesaikan pada tahun 1844, yang kemudian ia beri judul The Origin of
the Species by Means of Natural Selection pada tahun 1859 dan buku
lain dengan judul The Origin of Men pada tahun 1871 yang
kemudian terkenal dengan istilah Teori Evolusi Darwin.
Teori Darwin berdasarkan atas seleksi
alam yang dapat menghasilkan perubahan besar pada organisma setelah waktu yang
lama bahkan pada suatu saat tertentu dapat menghasilkan spesies baru. Dia juga
mengatakan bahawa semua organisme yang meliputi seluruh tumbuhan dan haiwan
yang ada dan pernah ada berkembang dari beberapa atau bahkan satu satu bentuk
yang sangat sederhana melalui proses penurunan dengan modifikasi melalui
seleksi alam.
Seiring dengan perkembangan dunia ilmu
pengetahuan modern, teori Darwin ini lambat laun digugurkan oleh para
ilmuwan-ilmuwan modern yang disebabkan kerana kegagalan Darwin dalam
menjelaskan proses mekanisme transdormasi gen dari DNA kera
menjadi manusia. Sungguh sangat gempar dan ironis bagi para ilmuwan dan kita
pada saat ini yang telah lama belajar mendalami ilmu dan konsep teorinya.
Hal ini dapat dilihat melalui dalam
diagram yang dibuat oleh Washburn (tahun 1960). Persoalan jika benar manusia
berasal dari kera mengapa manusia tidak berubah menjadi kera dan begitu juga
sebaliknya. Oleh sebab itu, manusia dan kera berbeda dan teori ini tidak
relevan.
PERINGKAT KEJADIAN MANUSIA MENURUT SAINS MODEN
Teori
sains menyatakan bahawa bayi yang di dalam kandungan akan mengharungi tiga
tahap utama iaitu Pre-embrionik, Embrionik dan fetus.
TAHAP PRE-EMBRIONIK
Pada tahap pertama, zigot tumbuh membesar melalui
pembelahan sel, dan terbentuklah segumpalan sel yang kemudian membenamkan diri
pada dinding rahim. Seiring pertumbuhan zigot yang semakin membesar, sel-sel akan menyusun dan mengatur diri mereka sendiri kemudian membentuk tiga lapisan.
TAHAP EMBRIONIK
Tahap kedua ini berlangsung selama lima setengah minggu.
Pada masa ini bayi disebut sebagai “embrio”. Pada tahap ini, organ dan sistem
tubuh bayi mulai terbentuk dari lapisan- lapisan sel tersebut.
TAHAP FETUS
Dari tahap ini dan seterusnya, bayi disebut sebagai
“fetus”. Tahap ini dimulai sejak kehamilan bulan kelapan dan berakhir hingga
masa kelahiran. Ciri khusus tahap ini adalah terlihatnya fetus menyerupai
manusia, dengan wajah, kedua tangan dan kakinya. Meskipun pada awalnya memiliki
panjang 3 cm, kesemua organnya telah nampak. Tahap ini berlangsung selama
kurang lebih 30 minggu, dan perkembangan berlanjut hingga minggu
kelahiran.
Menurut kajian sains, manusia sebagai
individu yang terdiri daripada sel daging, tulang, saraf, darah dan lain-lain
yang membentuk jasad. Pertemuan benih ayah dan ibu membentuk janin dalam rahim
ibu, yang tumbuh secara evolusi. Setelah janin itu sempurna Ia lahir sebagai
bayi. Jikalau dipandang secara jasmaniah tidak banyak beza proses pertumbuhan
janin manusia daripada haiwan peringkat tinggi, akan tetapi setelah janin itu
lahir sebagai manusia , terdapat perbezaan yang asasi antara bayi manusia dan
bayi haiwan, perbezaan itu semakin hari akan kelihatan.Proses untuk menjadi
lebih dewasa bagi anak haiwan lebih cepat berbanding anak manusia.Sebagai
contoh, anak ayam setelah keluar daripada telur, ia akan boleh berjalan dan
mencari makanan sendiri. Akan tetapi, anak manusia memerlukan waktu yang lebih
panjang dan lama untuk dapat mencari makan. Anak manusia memerlukan waktu yang
panjang untuk mendapat pendidikanbagi dapat berdiri sendiri . Makin moden satu
masyarakat, maka makin lama masa yang diminta oleh pendidikan untuk
mendewasakan warganya.
Kesimpulannya, tiada perbezaan yang ketara dalam proses kejadian manusia melalui Al-Quran dan sains moden. Hal ini kerana melalui Al-Quran, proses kejadian manusia yang diperkatakan adalah bermula dengan percantuman antara benih (Nuftah) kemudian menjadi segumpal darah (Alaqah) seterusnya seketul daging (Mudghah) menjadi beberapa tulang (Izham) dan kemudiannya ditiupkan pula roh ke dalam tulang yang telah dibaluti oleh daging tersebut. Proses ini adalah sama seperti yang dinyatakan dalam pembelajaran sains moden di mana peringkat awalnya ialah percantuman sel sperma dan sel ovum (Nuftah), kemudian blastosit pula menempel pada uterus sama seperti peringkat Alaqah. Peringkat embrio pula merupakan peringkat yang sama dengan pembentukan Mudghah, Izham dan Lahm. Manakala peringkat janin seperti peringkat Nasy’ah Khalaqan Akhar. Seterusnya peringkat plasenta yang terbentuk lengkap pula selari dengan peringkat Nafkhur Ruh kemudian akhirnya berlaku pula penyempurnaan kepada yang telah wujud. Maka jelaslah bahawa sains moden dan Al-Quran mempunyai konsep utama yang sama dalam proses kejadian manusia. Walaupun terdapat teori-teori daripada sarjana barat, teori tersebut tidak diambil kira oleh masyarakat pada hari ini. Contohnya seperti teori abiogenesis yang dipelopori oleh Aristotle merupakan teori yang langsug tidak pernah diterima oleh masyarakat dunia. Selain itu, teori dari Charles Darwin iaitu Teori Darwin hanya pada peringkat awal sahaja ada masyarakat yang mempercayainya tetapi setelah mengikut logik akal fikiran, teori tersebut telah dinafikan dan diketepikan. Oleh itu, berdasarkan huraian-huraian perbandingan diatas, dapatlah disimpulkan bahawa proses kejadian seorang manusia itu sama dinyatakan melalui Al-Quran dan Sains moden. Walaupun terdapat nama-nama peringkat kejadian tersebut barlainan antara Al-Quran dan sains moden, tetapi secara umumnya, peringkat tersebut adalah sama dan serupa.
KESIMPULAN
Kesimpulannya, tiada perbezaan yang ketara dalam proses kejadian manusia melalui Al-Quran dan sains moden. Hal ini kerana melalui Al-Quran, proses kejadian manusia yang diperkatakan adalah bermula dengan percantuman antara benih (Nuftah) kemudian menjadi segumpal darah (Alaqah) seterusnya seketul daging (Mudghah) menjadi beberapa tulang (Izham) dan kemudiannya ditiupkan pula roh ke dalam tulang yang telah dibaluti oleh daging tersebut. Proses ini adalah sama seperti yang dinyatakan dalam pembelajaran sains moden di mana peringkat awalnya ialah percantuman sel sperma dan sel ovum (Nuftah), kemudian blastosit pula menempel pada uterus sama seperti peringkat Alaqah. Peringkat embrio pula merupakan peringkat yang sama dengan pembentukan Mudghah, Izham dan Lahm. Manakala peringkat janin seperti peringkat Nasy’ah Khalaqan Akhar. Seterusnya peringkat plasenta yang terbentuk lengkap pula selari dengan peringkat Nafkhur Ruh kemudian akhirnya berlaku pula penyempurnaan kepada yang telah wujud. Maka jelaslah bahawa sains moden dan Al-Quran mempunyai konsep utama yang sama dalam proses kejadian manusia. Walaupun terdapat teori-teori daripada sarjana barat, teori tersebut tidak diambil kira oleh masyarakat pada hari ini. Contohnya seperti teori abiogenesis yang dipelopori oleh Aristotle merupakan teori yang langsug tidak pernah diterima oleh masyarakat dunia. Selain itu, teori dari Charles Darwin iaitu Teori Darwin hanya pada peringkat awal sahaja ada masyarakat yang mempercayainya tetapi setelah mengikut logik akal fikiran, teori tersebut telah dinafikan dan diketepikan. Oleh itu, berdasarkan huraian-huraian perbandingan diatas, dapatlah disimpulkan bahawa proses kejadian seorang manusia itu sama dinyatakan melalui Al-Quran dan Sains moden. Walaupun terdapat nama-nama peringkat kejadian tersebut barlainan antara Al-Quran dan sains moden, tetapi secara umumnya, peringkat tersebut adalah sama dan serupa.
RUJUKAN
- http://eseiazizharjin2014.blogspot.my/2014/09/proses-penciptaan-manusia-menurut-al.html
- http://keajaiban-quran.blogspot.my/2013/05/proses-kejadian-manusia-menurut-al-quran.html
- https://www.kompasiana.com/ditarahayu/makalah-asal-usul-manusia-menurut-sains-dan-islam_54f7ae10a33311641e8b4794
- http://alqurandanscience.blogspot.my/2012/02/proses-kejadian-manusia-menurut-al.html
- http://kejadiankita.blogspot.my/p/kejadian-manusia-menurut-sains.html
- Dr. Bucailie Maurine, 1984, Asal-usul Kejadian Manusia menurut Al-Quran, Sains dan Bible, Penerbitan Mizan, Bandung, Indonesia
LAMPIRAN
![]() |
| SPERMA DAN OVUM |
![]() |
| JANIN PADA USIA 12 MINGGU |
![]() |
| JANIN MENDAPAT MAKANAN DARIPADA PLASENTA |
![]() |
| PEMBENTUKAN JANIN |
![]() |
| KEJADIAN MANUSIA MELALUI TEORI DARWIN |
![]() |
| KEJADIAAN MANUSIA MENURUT SAINS MODEN |
PROSES KEJADIAN MANUSIA






No comments:
Post a Comment